Vähäpäästöisen matkustamisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet

Syksyllä 2023 POWilaiset ovat kunnostautuneet toden teolla vähäpäästöisten matkamuotojen testailussa niin kotimaassa, kuin ulkomaillakin. Matkustus on usein suurin päästönlähde lomilla ja matkoilla, minkä vuoksi kestävän matkamuodon valinta on suurin kestävyysteko, jonka voit matkallasi tehdä. Greenpeacen tekemän selvityksen mukaan valitsemalla lentokoneen junan sijaan voi matkan päästövaikutus olla 22-84 kertaaa korkeampi. Matkustus ei toki ole koskaan päästötöntä, mutta viisaalla matkamuodon valinnalla voi laskea matkan kokonaishiilijalanjälkeä jopa kymmenesosaan.

Lokakuussa toteutimme tähän mennessä suurimman vähäpäästöisen matkustamisen kokeilumme, kun reipas joukko Suomen POW:in jäseniä, työntekijöitä, hallituslaisia sekä lähettiläitä päätti lähteä mukaan POW Nordic Summit -tapahtumaan Ruotsin Åreen. Oli alusta asti selvää, että joukko matkustaa paikan päälle mahdollisimman vähäpäästöisesti, mutta miten tämä tulisi onnistumaan, kun lähtijöitä on esimerkiksi Rovaniemeltä, Rukalta, Joensuusta, Tampereelta ja Helsingistä? 

Sini Pyy hiihtämässä

Kestävän matkustamisen palapeli

Kuten arvata saattaa, reittiyhdistelmiä Åreen ja takaisin oli useita. Osa ajoi matkan sähköautolla, osa hyödynsi juna-lautta-juna -yhteyttä ja osa yhdisteli näitä kaikkia. Lähettiläämme Tomi hyödynsi matkallaan sekä bussia, junaa, että sähköautoakin. Toiminnanjohtajamme Noora matkasi ehkä pisimmän reitin, aina Itä-Suomen Joensuusta asti. Tässä Nooran ajatuksia matkasta:

“Joensuusta lähtiessä lyhin matka olisi ehdottomasti ollut Vaasan ja Umeån kautta, koska Åre sijaitsee maantieteellisesti suunnilleen samalla korkeudella Joensuun kanssa. Valitettavasti Joensuusta julkisen liikenteen yhteydet kaikkialle muualle kuin Helsinkiin (ja paikkoihin JNS-HKI välillä) ovat aika olemattomat, joten päädyin tekemään “pikku” mutkan etelän kautta.

Matka Joensuusta Helsingin kautta Turkuun junalla ja siitä yölaivalla yli Tukholmaan ja sieltä jälleen päiväjunalla suoraan Åreen osoittautui erittäin mukavaksi yhteydeksi ja vei aikaa reilun vuorokauden. Päästöjä tällä välillä nimimoitaessa on muuten hyvä huomioida se, että Turusta Tukholmaan matkustaessa päästöjä aiheuttavaa laivamatkaa on huomattavasti vähemmän kuin Helsingistä Tukholmaan”

Ensimmäinen onnistuminen saavutettiin siinä, että jokainen lähtijä löysi vähäpäästöisen matkustusmuodon paikan päälle ja takaisin. Palapelin rakentaminen ei ollut tehtävä helpoimmasta päästä, mutta hyvä harjoitus myös meille POW:ilaisille.

Toinen onnistuminen koettiin itse Summitissa, sillä meistä jokainen nautti viikonlopusta yhdessä Norjan ja Ruotsin POW:ien kanssa valtavasti. Pieni matkaväsymys ei menoa haitannut, ja matkakokemuksista  juteltiin paljon myös viikonlopun aikana. Maata pitkin matkatessa paremman omantunnon lisäksi pääsee nauttimaan maisemista, hyvästä matkaseurasta, sekä esimerkiksi hyödyntämään matka-ajan töiden tai muiden projektien parissa. Matkustamisesta tuleekin näin osa lomaa, eikä pakollinen paha ennen kohteeseen pääsyä. Suomesta matka Ruotsiin sujui suhteellisen hyvin kaikilla osallistujilla, mutta muutamia pohtimisen aiheitakin heräsi. 

 

Tavoitteena kilpailukykyinen hinta kestävälle matkustamiselle

Jotta pääsisimme tavoitteeseemme kestävän matkailun valtavirtaistumisesta, olisi tärkeää, että hinta olisi vähintäänkin kilpailukykyinen, ja mielellään reilusti edullisempi kuin korkeapäästöisillä matkustusmuodoilla. Toistaiseksi matkan varausajankohdalla ja tarjouksia seuraamalla voi säästää kestävälläkin matkalla pitkän pennin, mutta joustavuus on yksi kestävän matkan valteista, josta ei pitäisi rankaista korkeammalla hinnalla.

Kampanjoimme Suomessa paljon kestävämpien matkamuotojen puolesta Traficomin rahoittaman hankkeemme tiimoilta, ja yksi yleisimmistä palautteista, joita saamme, on erityisesti junamatkojen hintoihin liittyvä. On ongelmallista, jos nelihenkisen perheen matka maksaa satoja euroja, kun saman matkan taittaa samaan aikaan reilusti edullisemmin autolla tai lentokoneella. Tulemmekin jatkamaan vaikuttamistyötämme sekä poliittisella kentällä, että suoraan yritysten kanssa, jotta jonakin päivänä voisimme luottaa kestävän matkan olevan edullisin vaihtoehto. POW:illakin teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että tulevaisuudessa junat ja bussit tulevat olemaan valtioille ensisijainen tukikohde lentämisen tukemisen sijaan, ja esimerkiksi kerosiiniverovapautta ja maakuntalentojen tukia tarkistetaan kriittisellä otteella. 

Kestävien matkaketjujen särkymävaara on olemassa

Kestävä matkaketju koostuu toisinaan useista osamatkoista, jotka eivät välttämättä linkity keskenään. Näin ollen särkymävaraa on vielä heikosti, ja kun jokin menee pieleen, on matkailija usein hieman omillaan tulevien yhteyksien järjestelyn kanssa.

Tämän ikävän skenaarion saivat kokea esimerkiksi Taija ja Wilma, jotka matkustivat Åresta kotiin Rovaniemelle juna-bussiyhteydellä: Paperilla suhteellisen toimiva ketju (lukuun ottamatta neljän tunnin vaihtoväliä keskellä yötä Sundsvallissa) sai lopulta lähes koomisia käänteitä. Näin Taija ja Wilma kommentoivat matkaansa:

Kotimatka näytti jo varattaessa todella pitkältä ja matkaan tuli pituutta entisestään yhden junayhteyden vaihtuessa bussiin Ruotsin puolella. Tämän takia kaikki suunnitellut jatkoyhteydet Suomen puolella piti miettiä uusiksi. Tornio-Haaparannan matkakeskuksella meinasi toivo loppua, kun keskuksen näytöillä ei näkynyt yhtäkään bussia lähtevän Suomen puolelle. Soitimme bussiyhtiöön vielä varmistaaksemme yhteyden kulkevan jq pääsimme lopulta Kemiin. Sieltä suunniteltu bussi Rovaniemelle oli tunnin myöhässä ja lopulta taitoimme viimeisen matkan raiteita pitkin.

Matkassa Åresta Rovaniemelle meitä harmitti ja ihmetytti paljon juuri se, etteivät jatkoyhteydet lähes missään kohtaa pelanneet hyvin yhteen. Se hidasti ja hankaloitti matkantekoa paljon. Toisaalta matkalta kertyi hyviä tarinoita kerrottavaksi ja hetkiä muisteltavaksi. Mielestämme tässä piilee parhaimmillaan maata pitkin matkustamisen kiehtovuus ja hyvässä seurassa matka taittuu yleensä lopulta aika mukavasti.” 

Maata pitkin matkatessa ulkomaille kannattaakin pitää vielä kevyttä seikkailumieltä mukana, ja luottaa siihen, että perille kyllä pääsee, vaikkei ihan jokaisella kerralla alkuperäisen aikataulun mukaisesti. Sama vaara toki piilee kaikessa matkustamisessa, ja kestävällä matkalla voi ainakin luottaa matkalaukkujen reissaavaan mukana (ellei sitten itse unohda niitä junan hattuhyllylle tai yöjunan yläpetiin, nimim. Kokemusta on..)

Suurin osa matkoista kuitenkin sujuu hyvin, ja parhaimmillaan kohteesta herää levänneenä ja valmiina päivään!

MATKA JO ITSESSÄÄN OSANA KOKEMUSTA

Vaikka vähäpäästöinen matkustaminen voi sisältää haasteitaan, voimme suositella sitä silti lämpimästi jokaiselle. Näemme, että se on myös tulevaisuudessa välttämättömyys, jonka kehittämisen tulee kulkea käsi kädessä kasvavan matkustajamäärän kanssa. Ilmastonmuutosta torjuaksemme meidän on löydettävä vaihtoehtoisia tapoja toimia sekä arjessamme että lomallamme, ja sen vuoksi voimme antaa myös hieman lisää aikaamme ja panostamme matkalle päästäksemme.

Yksi asia, mikä on toistunut sekä omilla matkoillamme maata pitkin, sekä toteuttamissamme kestävän matkailun kokeiluissa on ollut matkojen aikana vietetty mukava aika uusien ja vanhojen tuttavuuksien kanssa. Täysillä penkeillä ajava sähköauto, tai yhdessä muiden matkaajien kanssa jaettu hytti on oiva paikka muodostaa ystävyyksiä, pallotella ideoita ja kasvattaa tiimihenkeä esteiden osuessa tielle. Ja ihanaa on huomata, että usein ne kommellukset ovat niitä hetkiä, joita muistellaan myös vuosien päästä matkalla tehtyjen ystävien kanssa. Kannustankin jokaista suunnittelemaan seuraavan matkansa, lyhyen tai pitkän, niin, että perille voi matkustaa kestäviä matkamuotoja hyödyntäen. Jokainen meistä kaipaa elämäänsä vähän seikkailua välillä – ja seikkailla voi myös vähäpäästöisesti! 

Artikkelin kirjoittaja on Sini Pyy, joka toimii POW:illa projektipäällikkönä. Sini matkusti itse Åreen sähköautolla, ja matka sujui rattoisasti molempiin suuntiin.

*Juttu on osa POWin #matkustafiksummin -kokonaisuutta, jossa jaamme inspiraatiota, vinkkejä ja ajatuksia vähäpäästöisemmästä matkustamisesta.

 

Äänessä: POW-jäsen – Entisen himomatkaajan identiteettikriisi

Äänessä: POW-jäsen – Entisen himomatkaajan identiteettikriisi

Minä olen matkaillut elämässäni paljon lentämällä. Paljolla tarkoitan, että olen käynyt 44 maassa, useimmissa lentämällä. Toki olen varmaan puolet tuosta määrästä tehnyt julkisilla siten, että olen lentänyt eri mantereelle ja matkaillut siellä maata pitkin. Mutta kuitenkin olen lentänyt paljon enemmän kuin moni muu. Itseasiassa maailman väestöstä noin 80 % ei ole koskaan lentänyt. Minä olen.

Jotta talvi tulisi jatkossakin

Jotta talvi tulisi jatkossakin

Lumen perässä matkustamiseen liittyy kuitenkin katkeransuloinen paradoksi: mitä useammin ja suuremmilla päästöillä harrastamme, sitä epävarmemmilta tulevat talvet lajimme kannalta näyttävät.

liity jäseneksi

​Saa inspiraatiota ja työkaluja omaan ilmastotoimintaasi ja tue arvokasta ilmastotyötä talvien ja talviharrastusten kulttuurin säilyttämiseksi tuleville sukupolville! Tule mukaan osaksi kasvavaa talvien ystävien yhteisöä.​

Tue ilmastotyötä

Ilmastotyö vaatii rahaa. Rahoituksen avulla annat meille mahdollisuuden tehdä entistä vaikuttavampaa ilmastotyötä. Lahjoittaa voit joko yksityishenkilönä tai yrityksenä.

MOBILE PAY: 54411

TILINUMERO: FI045780072067915

Rahankeräyslupa nro RA/2021/1243.

TILAA UUTISKIRJE

Kuukausittain saapuva tietopakkaus ajankohtaisista aiheista ja tavoista ottaa askelia omalla POW-polullasi. Tule mukaan pelastamaan talvia.