Omilla valinnoillaan voi lisätä vastuullisten brändien kysyntää
Ilmastoasioista puhutaan monesti moraalisena valintana, vaikka ilmastoystävällinen ratkaisu on useimmiten myös talouden kannalta paras vaihtoehto. Miten taloudellista kasvua sitten voisi tavoitella maapallon kantokyvyn rajoissa – vai onko se edes mahdollista?
”Nykyinen talouskasvu ei voi jatkua ikuisesti tällä rajallisella planeetalla. On kuitenkin täysin nähtävissä, että vuoteen 2050 mennessä voisimme taata globaalisti kaikille ihmisille kestävän ja hyvän elintason ja tehdä sen silti kestävyyden rajoissa muun muassa uusiutuvan energian avulla”, Kahra uskoo ja lisää:
”Jos emme ratkaise ilmastokriisiä ja vähennä päästöjä, muutos tulee paljon kalliimmaksi. Jo nyt kuluttajan näkökulmasta moni kestävämpi vaihtoehto on halvempi kuin haitallinen.”
Ostopäätöstä tehdessään kuluttajan kannattaa vertailla yrityksiä, miten vastuullisesti ne toimivat. Tietyn toimialan vastuullisista brändeistä voi päästä jyvälle muun muassa uutisista, tutkimuksista, kansalaisjärjestöjen selvityksistä ja yritysten omien kestävyysraporttien kautta.
Selvitystyötä voi tehdä myös suoraan kaupassa ja kysyä myyjältä tuotteen vastuullisuudesta. Onko tuotteella vaikkapa jokin virallinen ympäristömerkki?
Kaikki vihreäksi luokiteltu kuluttaminen ei kuitenkaan ole automaattisesti kestävää, koska kaikilla valinnoilla on ilmasto- ja ympäristöjalanjälki. Kahra muistuttaa, että etenkin länsimaissa ihmisten pitäisi suitsia kulutustaan. Ylikulutukseen ei ole enää varaa.
”Olennaista on, että yrityksen ilmasto- ja ympäristötyö on selkeää, uskottavaa ja rehellistä konkreettisten tekojen ja lukujen valossa. Yritys kertoo myös avoimesti, mikä sen toiminnassa on hyvin ja missä taas on parantamisen varaa. Höttöisiin lupauksiin on syytä suhtautua kriittisesti.”
”Varsinkin ilmastotavoitteissa ja päästövähennyksissä on helppo sanoa, että vuonna 2050 yritys haluaa saavuttaa jotakin. Mutta pystyykö yritys kertomaan, mitä se on tähän mennessä onnistunut tekemään ja miten se aikoo päästä lopulliseen tavoitteeseensa?” Kahra huomauttaa.
Vastuullisten hankintojen tekeminen ei siis ole vain kuluttajan harteilla, vaan yhtä lailla yrityksillä on vastuu toimia kestävästi. Isojen yritysten vastuullisuustyötä ohjaa muun muassa EU-sääntely, kuten kestävyysraportointidirektiivi ja tulevaisuudessa myös yritysvastuudirektiivi. Näin vastuullisuusvaatimukset valuvat arvoketjussa myös pienemmille toimijoille.